fluid [2021-2023]
“FLUID” — Artificial beings, ink, and gravity
The starting point for the fluid series have been photographs of organisms taken from nature, serving as an ‘action space’ for cell cultures of synthetically generated life. Following the completion of these data graphs, they are subject to a process involving real, flowing ink. The digital work erodes under the impact of gravity on the ink. The sequence of this process is captured in photographs. One of the number of photographs is selected and printed with pigment ink on hand-made laid paper. What looks like painting, is in fact photography. The ‘digital fauna’ has continued to evolve. New beings, organisms, have emerged.
fluid_work_process_(Englisch/Deutsch)_PDF text
“fluid 32(k)” 2021/22, archival pigment on Hahnemühle Photo Rag 308g, image 41.5 x 29.7 cm, paper 55.5 x 42 cm, edition of 4 © Georg Mühleck
Note on the work process: The starting point for the fluid series have been photographs or scans taken from nature, their organisms serving as an ‘action space’ for cell cultures of synthetically generated life. Photography and algorithms create an image using computer models of Cellular Automata (cf. my work series Cellular Cultures-T, caspecies, and kelpies). Following the completion of these data graphs, some of them are subject to a process involving real, flowing ink. The digital work erodes under the impact of gravity on the ink. The sequence of this process is captured in photographs up to a point when the colour flow has become almost stagnant. One of the number of photographs is selected and printed with pigment ink on hand-made laid paper. What looks like painting, is in fact photography. The ‘digital fauna’ has continued to evolve. New beings, organisms, perhaps worlds have emerged. (Georg Mühleck, Juli 2021) ----------------------------------- "fluid" - Neue Wesen im Farbfluss, oder: die Einwirkung der Schwerkraft auf Tusche. Notiz zum Arbeitsprozess: Ausgangspunkt der Folge fluid sind Fotos oder Scans aus der Natur, deren Organismus als ‘Aktionsraum’ für Zellkulturen synthetisch generierten Lebens dient. Fotografie und Algorithmen finden zu einem Bild durch die Nutzung von Computermodellen Zellularer Automaten (siehe meine Arbeitsreihen Cellular Cultures-T, caspecies und kelpies). Nach Fertigstellung jener Datagrafien werden einige davon einem Prozess mit real fliessender Tusche ausgesetzt. Das digitale Werk erodiert unter der Einwirkung der Schwerkraft auf die Tusche. Die Abfolge dieses Prozesses wird fotografisch festgehalten, bis ein Punkt erreicht ist, an dem der Farbfluss nahe an einen Stillstand gekommen ist. Aus den entstandenen Fotos wird eines ausgewählt und mit Pigmenttusche auf Bütten ausgedruckt. Was aussieht wie Malerei, ist in Wirklichkeit Fotografie. Die ‘digitale Fauna’ hat sich weiterentwickelt. Neue Wesen, Organismen, vielleicht Welten sind entstanden. (Georg Mühleck, Juli 2021) ------- © Georg Mühleck - VG Bild-Kunst; mail@georgmuehleck.com; www.georgmuehleck.com; info@bildkunst.de; www.bildkunst.de